Pływanie jest zdrowe!

Wiele osób po wizycie u lekarza ortopedy otrzymuje receptę: „proszę zapisać się na basen”.   Szok i niedowierzanie 😉  Dlaczego na basen? A no już odpowiadam.

basen dla zdrowia

Pływanie ma prozdrowotny wpływ na organizm i poza schorzeniami układu ruchu jest np. jedyną formą aktywności ruchowej zalecanej osobom z dużą nadwagą. Ale po kolei! Pływanie ma szerokie zastosowanie w leczeniu:

  • bólu kręgosłupa,
  • bólu stawów
  • bóli mięśniowych
  • zwyrodnień stawów i kręgosłupa
  • leczeniu otyłości
  • jest uzupełnieniem rehabilitacji
  • leczeniu astmy.

O tym ostatnim dowiedziałem się dość niedawno od jednej z klientek, której dziecko  regularnie przychodzi na nasze zajęcia i niestety choruję na astmę. Po wizycie u lekarza okazało się, że wyniki tego dziecka znacząco się polepszyły! Sam pan doktor stwierdził, że to zasługa regularnego uczęszczania na basen! Wszak wykonujemy tam ćwiczenia oddechowe a sam wysiłek fizyczny przyczynia się do zwiększenia pojemności płuc!

  1. Prozdrowotny wpływ środowiska wodnego na organizm.

W wodzie człowiek waży zdecydowanie mniej niż na powierzchni. Różne źródła podają przeróżne wartości najczęściej jednak przytacza się stwierdzenie, że jest to aż 80% wagi mniej niż na lądzie! Czyli jesteśmy lżejsi aż o 80%!  Fakt ten sprawia, że podczas korzystania z pływalni nie obciążamy ani stawów ani kręgosłupa.  Co jest szalenie istotne! Można powiedzieć, że nasz organizm odpoczywa od nacisków, którym go poddajemy każdego dnia: stojąc, siedząc, biegając itp. Kolejnym prozdrowotnym aspektem jest tak zwana elongacja kręgosłupa czyli jego rozciąganie / wyciąganie. Rozciąganie to ma miejsce podczas samego pływania, ale o tym później. W wodzie ćwiczymy symetrycznie, czyli oddziałujemy na mięśnie znajdujące się po obu stronach kręgosłupa z taką samą siłą, co sprzyja w powrocie kręgosłupa do jego fizjologicznych tj, naturalnych krzywizn i sprzyja leczeniu nadmiernych lordoz, kifoz czy np. skoliozy kręgosłupa. Kolejna zaleta ćwiczeń w wodzie to zwiększenie ruchomości w stawach! Istotne z punktu widzenia osób będących w trakcie rehabilitacji,osób starszych czy chociażby sportowców, u których duży zakres ruchu jest pożądany tj. tenisiści, siatkarze czy koszykarze. Sportowcy,  zajęciami na basenie uzupełniają swój zasadniczy trening.  Należy pamiętać, że temperatura wody jest niższa od temperatury organizmu co zmusza organizm do nieustannego „podgrzewania” się i w połączeniu z ruchem- utraty zbędnych kilogramów. Nie można zapominać również o tym, że woda masuje nasz organizm a co za tym idzie pływanie nas relaksuje i odpręża.

2. Dla kogo basen?

Basen na pewno nikomu nie zaszkodzi. Szczególnie zalecany jest jednak dla:

  • osób po urazach i w trakcie rehabilitacji
  • osób starszych
  • osób otyłych
  • osób chcących zwalczyć bóle stawów i kręgosłupa
  • osób ze schorzeniami stawów i kręgosłupa
  • kobiet w ciąży
  • osób pragnących wzmocnić i uelastycznić mięśnie
  • ludzi dążących do zdrowej, szczupłej sylwetki
  • sportowców
  • osób niepełnosprawnych
  • ludzi szukających relaksu i odprężenia

3. Komu na basen nie wolno?

Wymienia się tu często:

  • osoby z otwartymi ranami na ciele
  • osoby z chorobami skóry ( grzybica, egzema )
  • osoby z chorobami układu wydalniczego
  • osoby z zaburzeniami równowagi
  • osoby uczulone na chlor lub środki dezynfekujące

Pamiętaj, że żadna strona internetowa i żaden internetowy kolega nie powie Ci, czy możesz chodzić na basen czy nie! Jeśli więc nie jesteś pewien, zapytaj lekarza prowadzącego czy nie ma przeciwwskazań byś mógł korzystać z dobroczynnego wpływu wody na Twój organizm!

4 . Zdrowe style pływackie

Tutaj najczęściej wymienia się pływanie na grzbiecie jako styl najbardziej pożądany dla zdrowia! I jest to rzeczywiście prawdą! Możesz pływać na plecach samymi nogami, pełnym stylem naprzemiennie lub pracując rękami równocześnie. Stylem „zdrowym” jest też kraul na piersiach! Mimo, że wykonujemy naprzemienną pracę rąk to jest to praca równomierna (na mięśnie przykręgosłupowe) oraz zachodzi wspomniana elongacja kręgosłupa o czym pisałem już wcześniej!

5. Czym nie pływać?

I tu dochodzimy do mojej „ulubionej” żabki z głową u góry! Pływanie stylem klasycznym zwłaszcza bez zanurzania głowy do wody szczególnie źle wpływa na odcinek lędźwiowy kręgosłupa! A jeśli do tego mamy nadmierną lordozę lędźwiową to już w ogóle zapomnijmy o pływaniu „żabką”. To samo tyczy się  delfina! W tym stylu również zachodzi duże wygięcie w odcinku lędźwiowym. Więc jeśli posiadasz jakieś schorzenia kręgosłupa i chciałbyś pływać pro zdrowotnie to żabę i delfinka odpuść!

Podsumowując! Pływanie jest zdrowe a nawet bardzo zdrowe! Chciałbym  żebyś potraktował ten tekst nie jako wyrocznie a jako uzupełnienie wiedzy! Jeśli nie jesteś pewien czy możesz z basenu korzystać czy też nie – zapytaj lekarza!  A żeby było to pływanie na maxa zdrowe idź na basen i poproś instruktora o ocenę Twojej techniki.

You may also like...

2 komentarze

  1. Danuta K. napisał(a):

    Bardzo fajny blog dużo ciekawych informacji.Ja nie zmarnowałam tego czego się od Ciebie zdążyłam nauczyć.
    Tak jak sobie postanowiłam nauczyłam się pływać na grzbiecie, żabką krytą i kraulem na piersiach.Dzięki za początkową motywację.Pozdrawiam.

    • oplywaniublog napisał(a):

      Dziękuję za miłe słowa! Bardzo dobrze wspominam spędzony z Wami czas 🙂 Proszę pozdrowić też panią Marię:) Ja jednak Pani Danko uważam, że sam instruktor zbyt wiele nie zdziała! Musi mieć drużynę chętną do działania i systematycznie biorącą udział w zajęciach! Taką jak Wasza! Gratuluję wytrwałości! I proszę pamiętać, że zawsze moim kursantom podaję za przykład- Dziewczyny z Ino:) Pozdrawiam

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *